Willibrord Huijben
1949 Bergen NH
Opleiding: Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten
Atelier: Voetangelweg 7, 1391 HJ Abcoude
Melancholieke verlangen
In het werk van Willibrord Huijben zijn een aantal 'families' te onderscheiden, zoals de saters, de filosofen en de teders. In recenter werk staat communicatie centraal.
Belangrijk overeenkomstig thema is het melancholieke verlangen naar iets dat buiten de beperkte werkelijkheid ligt. Dit ziet hij als dé tragiek van het menselijk bestaan maar is tegelijkertijd een belangrijke voedingsbodem voor de verbeelding.
Het melancholieke verlangen vertaalt zich in zijn werk in de tegenstelling tussen staan en stijgen (de hoeven en vleugels van de saters, zie bijv.’Satertje’). Het ‘staan’ is verbonden met de zwaartekracht, die de dagelijkse werkelijkheid vertegenwoordigt. Het ‘stijgen’, de poging tot zweven, staat voor de kracht van de verbeelding en de poëzie. In je verbeelding lap je de natuurwetten aan je laars en laat je het water stromen van de zee de bergen in.
Het verlangen kan zich ook vertalen in het openstaan en ontvankelijk zijn voor signalen van buiten, zoals bij de filosofen (bijv. 'Socrates'). Zij vangen op, verwerken en geven weer door. Bij de teders is het verlangen ontleend aan de kwetsbare maar onstuitbare drang tot overleven van de natuur (zie 'Gelobd’) .
De laatste jaren is Willibrord gedwongen de zwaardere materialen los te laten en te experimenteren met lichtere. Zo ontstonden kleinere beelden van gips ('Basteder' uit het 'Teder Kwartet'), schapenwol ('Blauwe Knoop'), papier maché ('Genegen') en steengoed ('Sprank'). 'Wat daarbij opvalt is dat de beelden steeds de herkenbare vormentaal hebben behouden.' (Sya van het Vlie, kunsthistoricus)
Willibrord houdt van zijn materialen. De oude stenen waarmee hij werkt zijn ontstaan uit indrukwekkende geologische processen. Andere bewerkte materialen, zoals ijzer of glas, geven een spannend contrast met de natuurlijke. 'Hij combineert ze met durf en hij vertrouwt erop dat dat kan. Hij heeft respect voor de materialen waarmee hij werkt en dat is merkbaar.' (Arna Loonstra, van de Kunstkamer)
'De vormen ontstaan niet volgens een vaststaand plan, maar stap voor stap intuïtief reagerend, als in een natuurlijk groeiproces. Je zou kunnen zeggen dat Willibrord samen met zijn beelden opgroeit. Dat maakt zijn beelden organisch, zacht en sensueel.' (Gerrit Bosch, Provincie Noord Holland)
Selectie
2015
- Pan Amsterdam, René Bruijstens
2013
- Grensloos Kunstverkennen
- PAN Amsterdam, René Bruijsens
- Verzamelen Kunst is Kunst
2011
- Vorm Lezen, Amsterdam Museum, Amsterdam
- Van Voor, ABK/CBK-Oost, Amsterdam
- Pan Amsterdam, René Bruijstens
- Galerie De Tweeling, Weurt
2010
- 'Re-cycle', Sypesteyn, Loosdrecht
- Artfair Den Bosch, René Bruijstens
- Licht en Ruimte, Abcoude
- 'Kleinplastiek', Bloemendaal
2009
- (R)Evolutie, Hortus Botanicus, Amsterdam
- Nieuwe Vaart 200, Amsterdam
- De Oude Hof, Bergen NH
2008
- Salon 390 / René Bruijstens, Amsterdam
- Meeting Point, Muziekgebouw aan het IJ
- Galerie De tweeling, Weurt
- De Pauw, Wassenaar
- René Bruijstens, Amsterdam
2007
- Galerie De Tweeling, Weurt
- Tijdsbeelden op Sypesteyn, ABK in Loosdrecht
- Het Cleyne Huys, Den haag
2006
- Galerie De Tweeling, Weurt
- Poliphilo's droom, ABK in de Hortus, Amsterdam
- Beeldvorming, ABK in Oirschot
- De Kunstkamer, Gouda
- Salon 390 / René Bruijstens / PAN, Amsterdam
2005
- ABK-duet 12 bij de SBK, Amsterdam
- ABK in de Grote Kerk, Monnikendam
2004
- beelden buiten binnen, Borne
- Helder Gekaapt, Den Helder
2003
- Galerie ‘De Tweeling’, Weurt
2002
- Delfiform, Zwolle
2001
- Magie op Sypesteyn, Loosdrecht
- Provincihuis Noord Holland
- Villa Arena, Amsterdam
2000
- Galerie ‘De Tweeling’, Weurt
- ‘Microcosmos’ De Hortus Botanicus, Amsterdam
Selectie
2014 'Drop', waterbeeld Boerhaveplein, Amsterdam (2011), i.s.m. Sybolt Meindertsma
2011 Graf Bob en An Trom
2010 'Symbiose', monument voor Brittje
2009 Grafmonument Aad van de Berg
2003 Grafmonument Anna Trouerbach
1996 ‘Ontluikend’, knuffel-, speel- en ontmoetingsbeeld De Swing, Leeuwarden
1994 Speel-/ontmoetingsobject Nationaal Revalidatie Fonds in 13 gemeenten, i.s.m. Sybolt Meindertsma
Publicaties

Interview in online keramiektijdschrift
De kleine k